Direktionen för Kustens och Ålands centralregister har hållit ett möte 6.3.2025
Protokollsutdrag med besvärsanvisningar från gemensamma kyrkorådets möte 6.3.2025 över ärenden med rätt att begära omprövning. Protokollsutdraget hålls tillgängligt på kyrkliga samfällighetens webbplats i enlighet med kyrkolagen 10 kapitlet 23 § och 12 kapitlet 5 §.
Anslagits på kyrkliga samfällighetens webbplats 12.3.2025 och hålls offentligt tillgängligt på kyrkliga samfällighetens webbplats under tiden 13.3.2025 – 28.3.2025
Följande ärenden är specificerade i föredragningslistan
5 § Centralregistrets bokslut för år 2024
6 § Val av registersekreterare
7 § Inrättande av registersekreterartjänst
8 § Omvandling av registersekreterartjänst 60%
9 § Uppsägning av samarbetsavtal KÅCR/LHAKR Vasa.
10 § Anvisningar för rättelseyrkande och besvär
Utdrag över ärenden med rätt att begära omprövning:
6 §
Val av registersekreterare
Ansökningstiden för den lediganslagna tjänsten som registersekreterare söktes inom utsatt ansökningstid, 12.2.2025, av fyra personer: Kajsa Asplund, Miia Lapinkorpi, Petra Lillkåll och Johanna Reitti. Efter att ansökningstiden gått ut lämnade Johan Irjala sin ansökan.
Enligt tjänsteinstruktionen för tjänsten som registersekreterare i Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet krävs:
Lämplig yrkesutbildning/examen eller utbildning/examen på institut/högskolenivå, samt förvärvade yrkeskunskaper som motsvarar de kunskaper som utbildningen för Assistent- och sekreterartjänster i församlingarna ger (motsvarande kunskaper är kännedom om de regionala kyrkböckerna, den som väljs till tjänsten ska i sin tidigare anställning ha använt det material som ingår i någon av medlemsförsamlingarnas kyrkböcker) och arbetserfarenhet inom området.
Språkkrav goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och finska.
Asplund är utbildad närvårdare och har i huvudsak jobbat inom vården. Hon har goda språkkunskaper.
Lillkåll är utbildad merkant och frisör med erfarenhet av olika jobb som frisör och inom restaurangbranchen. Lillkåll har goda språkkunskaper.
Reitti har lägre högskoleexamen(och Pro Gradu) Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi och har jobbat inom utbildning, försäljning och kontor. Reitti har goda språkkunskaper.
Lapinkorpi är merkonom och studerar till tradenom och har långvarig erfarenhet som teamledare inom S-gruppen. Hon har också varit restaurangchef. Hon har goda språkkunskaper. Lapinkorpi jobbar för tillfället, sedan 15.1.2024 på registersekreterartjänsten.
Reitti och Lapinkorpi bedöms av centralregisterdirektören vara behöriga för tjänsten. Reitti drog tillbaka sin ansökan 3.3.2025. Centralregisterdirektör Tom Levlin och direktionsordförande Martin Melin har intervjuat Lapinkorpi.
Miia Lapinkorpi har med mycket gott resultat skött registersekreterartjänsten under ett drygt år.
Tjänsten tillträds 1.3.2025 eller enligt överenskommelse.
Direktörens förslag:
Direktionen beslutar
- att Miia Lapinkorpi väljs till registersekreterare i tjänsteförhållande som gäller tills vidare från och med 6.3.2025 och tillträds efter att erforderligt språkintyg uppvisas
- att läkarintyg T ska uppvisas innan tjänsten tillträds,
- att lön betalas enligt minimilönen i kravgrupp 501 + lokala justeringspotterna 1.4.2013 och 1.1.2020,
- att arbetstiden är heltid och ordnad i fyra veckors periodarbete,
- att behövligt språkintyg uppvisas innan tjänsten tillträds,
- att huvudsakliga tjänstestället är Jakobstad
Direktionens beslut:
Direktionen beslöt enligt förslag. Paragrafen justerades genast.