Gemensamma kyrkorådets beslut

På den här sidan publiceras protokoll över sådana beslut av gemensamma kyrkorådet där en församlingsmedlem får framställa begäran om omprövning eller anföra besvär.  Anvisningar om hur man begär omprövning eller besvärsanvisning publiceras i anslutning till varje beslut.

Om ärendet är sekretessbelagt i sin helhet publiceras endast ett omnämnande om att det sekretessbelagda ärendet behandlats.

I protokollet eller tjänsteinnehavarbeslutet publiceras endast personuppgifter som är nödvändiga med tanke på tillgången till information. De personuppgifter som ingår i protokollet ska avlägsnas från datanätet när tidsfristen för begäran om omprövning eller besvärstiden löper ut.

Protokoll och beslut ska hållas offentligt tillgängliga under minst den tid som har reserverats för begäran om omprövning eller anförande av besvär.

Gemensamma kyrkorådets protokoll 26.9.2024

Protokollet hålls offentligt tillgängligt på kyrkliga samfällighetens webbplats under tiden 5.10.2024 – 25.10.2024. Det har publicerats på samfällighetens webbplats 4.10.2024

Utdrag ur protokollet från gemensamma kyrkorådet 26.9.2024 över ärenden med rätt till omprövning. Öppna länk i ny flik

111 §

Avbrott i verksamheten vid Merilä verksamhetscentrum

                     

Beredning: fastighetschef Thomas Kronholm och vik. förvaltningsdirektör Birgitta Byggmästar

Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet ansvarar för fastigheternas skick, säkerhet för personal och besökare samt för omkringliggande miljö. Huvudbyggnaden, bastubyggnaden och sovmodulerna vid Merilä har orsakat oro eftersom både personal och besökare reagerat på en unken lukt som fastnat i kläderna. Alla byggnader är för tillfället utsatta för spekulationer och under myndigheternas press på åtgärder.

Fastighetschefen har därför beställt ett tekniskt utlåtande av huvudbyggnaden vid Merilä. Utlåtandet är gjort av Marcus Jansson, som är byggnadsingenjör vid Ingenjörsbyrå Kronqvist. Utlåtandet bifogas som bilaga.

Bilaga: A § 111

Sovmodulerna har undersökts tidigare. Sovmodul C har blivit sanerad och inomhusklimatet är i skick. Modulerna A och B väntar på renovering.

Bastubyggnaden är sliten och bör saneras. Kommentarer om lukter förekommer.

Samarbetskommissionen behandlade vid sitt sammanträde 4.9.2024 de problem som uppdagats vid Merilä. Samarbetskommissionen anser att verksamheten bör avbrytas vid september månads slut och tills vidare för att bereda möjlighet till arbetsro för att utreda alla Merilä lägergårds byggnader och utomhusmiljön.

Fastighetschefen anser därför att ett tillfälligt avbrott i verksamheten behövs för att utreda samtliga byggnaders och hela områdets kondition inkl. reningsverk och tryckavlopp. Genom att göra en teknisk besiktning av pumpar och ledning försöker man undvika ett haveri under högsäsong.

Reningsverkets funktionsduglighet och orsakerna till driftsstopp utreds 2.10.2024 i samråd med ELY-centralen.

En arbetsgrupp bör tillsättas. Under avbrottet bör nödvändiga konditionsgranskningar och kostnadskalkyler göras och på basen av resultaten kan verksamheten i bästa fall stegvis öppnas upp tryggt och säkert för personal, besökare och miljö i samråd med övervakande myndighet (Miljöhälsan Kallan). Målet är att verksamheten också skall vara ekonomiskt hållbar. Reningsverkets driftskostnader bör beaktas.

Ett avbrott betyder att ledande husmor tillsammans med beställarna gör en ombokning av planerad verksamhet vid Merilä till annan fastighet. En av samfällighetens husmorstjänster har Merilä lägercentrum som huvudsaklig arbetsplats och en omplacering av tjänsteinne-havaren blir nödvändig under avbrottet. Ett avbrott i verksamheten vid Merilä innebär också att Pörkenäs lägergård ensam kommer att använda reningsverket, varför överenskommelse bör göras med Pörkenässällskapet om driftskostnaderna.

Vik. förvaltningsdirektörens förslag:

Gemensamma kyrkorådet beslutar

  • att verksamheten vid Merilä lägercentrum tillfälligt avbryts fr.o.m. 1.10.2024 för att kartlägga konditionen på byggnaderna samt övrig teknik på området och för att säkerställa att kraven på säkerhet för personal, besökare och miljö uppfylls,
  • att en teknisk utredning görs inklusive kostnadskalkyler för respektive byggnader på området
  • att tillsätta en arbetsgrupp för att analysera resultatet av konditionsgranskningarna samt kostnaderna för de åtgärder som krävs,
  • ge vägkost för hur Merilä verksamhetscentrum bör behandlas i investeringsbudgeten för år 2025.

Ärendets behandling:

Under diskussionen föreslog Bjarne Kull att fastighetsarbetsgruppen tillsammans med fastighetschefen Thomas Kronholm, ledande husmor Maarit Sauna-aho samt gemensamma kyrkorådets vice ordförande Tom Smeds analyserar resultatet av konditionsgranskningarna samt kostnaderna för de åtgärder som krävs, vilket enhälligt omfattades. Som vägkost för investeringsbudgeten 2025 gavs alternativet att det går att föreslå en tilläggsbudget om behov uppstår.

Gemensamma kyrkorådets beslut:

Gemensamma kyrkorådet beslutar

  • att verksamheten vid Merilä lägercentrum tillfälligt avbryts fr.o.m. 1.10.2024 för att kartlägga konditionen på byggnaderna samt övrig teknik på området och för att säkerställa att kraven på säkerhet för personal, besökare och miljö uppfylls,
  • att en teknisk utredning görs inklusive kostnadskalkyler för respektive byggnader på området
  • att fastighetsarbetsgruppen tillsammans med fastighetschefen Thomas Kronholm, ledande husmor Maarit Sauna-aho samt gemensamma kyrkorådets vice ordförande Tom Smeds analyserar resultatet av konditionsgranskningarna samt kostnaderna för de åtgärder som krävs,
  • som vägkost för investeringsbudgeten 2025 gavs alternativet att det går att föreslå en tilläggsbudget om behov uppstår.

 

Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet

Gemensamma kyrkorådet

26.9.2024 § 113

 

Besvärsförbud på grund av rätten att framställa rättelseyrkande

I följande beslut får ändring inte sökas genom besvär eftersom det enligt 12 kap. 1 § 1 mom. i kyrkolagen är möjligt att skriftligt begära omprövning av beslutet:

Paragrafer i protokollet: 111

2 ANVISNING OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING

Myndighet och tidsfrist för omprövningsbegäran

Den som är missnöjd med följande beslut kan framställa en skriftlig begäran om omprövning.

Myndighet som omprövningsbegäran riktas till och kontaktinformation:

Pedersörenejdens kyrkliga samfällighet, gemensamma kyrkorådet

Besöksadress:  Ebba Brahe esplanaden 2, 68601 Jakobstad

Postadress: PB 34, 68601 Jakobstad

E-post: pedersorenejdens@evl.fi

Paragrafer i protokollet: 111

Begäran om omprövning ska framställas inom 14 dagar efter det att parten har fått del av beslutet.

Tidsfristen för begäran om omprövning räknas från dagen för delfåendet denna dag undantaget. Om inte annat visas anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet postades, vid den tid mottagningsbeviset visar eller vid den tid som antecknats på ett separat intyg över delfående. Vid elektronisk delgivning anses parten har fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet skickades, om inte något annat visas. En församlingsmedlem anses ha fått del av ett beslut den sjunde dagen efter det att protokollet offentliggjordes i det allmänna datanätet. Om den sista dagen för tiden för omprövningsbegäran är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag, kan begäran om omprövning eller besvär inlämnas ännu närmast påföljande vardag.

Omprövningsbegäran kan på eget ansvar skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Begäran om omprövning ska vara framme senast den sista dagen för begäran om omprövning inom kansliets öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha kommit in till en myndighet när det finns tillgängligt för myndigheten i en mottagaranordning eller ett datasystem på ett sådant sätt att meddelandet kan behandlas.

Innehållet i omprövningsbegäran

Av begäran om omprövning ska framgå:

  • namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för behandlingen av ärendet
  • vilket beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan rättelse som yrkas
  • på vilka grunder rättelse yrkas.

 

Tag kontakt

Förvaltningsdirektör
Ekonomi- och administrationstjänster
Ebba Brahe esplanaden 2
68600 Jakobstad

Till mig kan ni vända er i frågor som bl.a. gäller beslut i gemensamma kyrkorådet och gemensamma kyrkofullmäktige, ekonomi, personal.