Vid graven

Kistan bärs ut ur kyrkan (med fotändan före) och förs till graven. Utanför kyrkan eller kapellet kan kistan placeras på en vagn. Om begravningsplatsen inte finns vid kyrkan eller kapellet bärs kistan in i begravningsbilen. Vid graven vänds kistan så att huvudändan kommer mot minnesmärket och fotändan mot gången. I Purmo följs av hävd ett annat tillvägagångssätt, fotändan vänds mot kyrkan. Band för kistans nedsänkning finns vid graven. Då kistan sänks i graven tar männen av eventuella huvudbonader för en kort stund, men bärarna gör det först efter att kistan sänkts. Bärarna står en kort stund kvar vid graven.

De närmast anhöriga kan om de så önskar kasta blommor eller jord i graven som en symbolisk täckning. Ett lock placeras på graven. Blombuketterna läggs på locket. De närmast anhöriga lägger ner sina blommor först. Därefter kan övriga begravningsgäster lägga ner sina blommor utan att iaktta någon bestämd ordningsföljd, gärna flera samtidigt. När blommorna har lagts ner sjungs vanligtvis en psalm innan någon av de anhöriga inbjuder till minnesstunden, om en sådan har planerats. På begäran kan också prästen inbjuda till minnesstunden.

Begravningsplatsens anställda sköter senare om att graven blir täckt. När de vissnat städas blommorna bort av begravningsplatsens anställda (sommartid ca 2 veckor, vintertid ca 4 veckor). Begravningsplatsens anställda ansvarar även i övrigt för att graven iordningställs efter begravningen. Arbetet är beroende av årstiden och grav med kantstenar (grusgrav) kräver längre tid. Eventuella förändringar av gravens utseende kan samtidigt utföras enligt anhörigas önskemål (t.ex. borttagning av kantstenar och anläggning av gräs).