Bouppteckning och andra åtgärder
I samband med dödsfallet bör kontakt tas till olika instanser bl.a.:
- Den avlidnes arbetsgivare (ev. begravningsbidrag, gruppförsäkringar)
- Försäkringsbolag (om den avlidne haft försäkringar)
Folkpensionsanstalten och banken får information när dödsfallet antecknas i befolkningsregistret.
Inom tre månader efter dödsfallet skall bouppteckning hållas. För detta ändamål krävs bl.a. ämbetsbevis och släktutredningar som det lönar sig att beställa i god tid. Om den avlidne var medlem i en evangelisk-luthersk församling beställs ämbetsbevis och släktutredning från Kustens och Ålands centralregister.
Telefonbeställningar tas emot vardagar 9.00-11.00, och 12.15-14.00. Onsdagar 12.15-14.00.
Beställ ämbetsbetyg och släktutredningar på telefonnummer 040 759 1204 eller online på suomi.fi.
Centralregistret har också en verksamhetspunkt i Vasa, tfn 040 868 7189.